W roku 1748 stały w mieście trzy
synagogi, w tym najstarsza drewniana, pod którą plac jak głosi legenda,
ofiarował tutejszej gminie sam król Kazimierz Wielki.
Stara synagoga. |
Synagoga nowa (zdjęcie przedwojenne). |
Do czasów II wojny światowej dotrwały
obie murowane, ale zostały wtedy uszkodzone. Młodszą, stojącą przy ulicy
Krakowskiej, rozebrano, chociaż można było ją uratować. Starsza przy ulicy
Klasztornej, została zdewastowana, a do końca lat 60-siątych budynek wykorzystywany
był jako magazyn materiałów budowlanych i nawozów. Na szczęście synagoga
doczekała się odrestaurowania, dzięki czemu możemy ją teraz podziwiać w takim
stanie.
Synagoga widok współczesny. |
Znawcy architektury synagogalnej
wskazują, że jest ona najstarszym przykładem bożnicy na ziemiach polskich,
gdzie wszystkie pomieszczenia tworzą jednolitą, zwartą bryłę przykrytą wspólnym
dachem.
Synagoga kiedyś zajmowała większy
obszar, w pobliżu znajdował się dom rabina oraz niewielki domek grabarza. Na
placu była również wielka studnia z kołowrotem. Na zuchwalców zakłócających
nabożeństwo w synagodze albo krzywdzących wiernego ustanowiona była wysoka kara
pieniężna.
Synagoga ma ok. 400 lat, a jej wnętrze
przed II wojną światową było bogato zdobione, jednak podczas okupacji większość
cennych przedmiotów została zniszczona bądź wywieziona. Na jej wnętrze składało
się kilka pomieszczeń.
1.
Przedsionek zwany pułesz. Znajdujące się w nim
cztery kamienne portale są wejściami do sali męskiej, sali kahalnej(określanej
jako sądową), skarbca i na zewnątrz. Ściany i sufit pokrywa zabytkowa
polichromia. Pułesz sprawował funkcje sali modlitewnej dla bractw religijnych,
był miejscem obrad zarządu gminy, posiedzeń sądu i składania przysięgi w mniej
ważnych sprawach. Pomieszczenie ogrzewał kominek. W ścianie północnej zachował
się ślad, otwór po kamiennym naczyniu do mycia rąk, zwany kijor. W ścianie
zachodniej tkwi zamurowany, kamienny portal. Prowadził niegdyś do niewielkiego
pomieszczenia 2m x 2m, które było skarbcem lub karcerem, nazywanym więzieniem
żydowskim. Zniszczone podczas wojny, zostało rozebrane - zostało tylko wejście.
2. Sala sądu kahalna,
pomieszczenie przylegające od wschodu do przedsionka. Na jej związki z sądem
wskazują napisy na portalu ,, Wszak tam postawione są trony sądu" i przy
oknie gdzie można odczytać ,, Nie będziesz brał łapówki" , ,,Nie będziesz
czynił w sądzie krzywdy" , „Nie będziesz miał względów dla bogatego".
3. Babiniec, zajmuje piętro nad pułeszem i salką
sądu. Wejście do niego znajdowało się na zewnątrz, w nieistniejącej już dzisiaj
przybudówce. Babiniec oświetlają cztery okna. W ścianie południowej trzy wąskie
otwory okienne zapewniały Żydówkom wgląd na salę męską. Przy wejściu zachowała
się, częściowo zniszczona, renesansowa skarbonka.
4. Sala męska, zajmuje 2/3 powierzchni synagogi i
jest nieco zagłębiona w stosunku do przedsionka. Celem takiego rozwiązania
architektonicznego było nadanie sali męskiej wysokości. Sala ta, według pewnego
historyka jest prawie kopią wnętrza bramy wjazdowej, prowadzącej na dziedziniec
Zamku Królewskiego na Wawelu. Przy ścianie wschodniej znajduje się szafa
ołtarzowa służąca do przechowywania rodałów, czyli zwojów pergaminowych
nawiniętych na dwa wałki, zawierających tekst Tory.
Ołtarz zdobią jońskie kolumny, rozety i
esownice: w trójkątnym przyczółku zwieńczonym wazonem widać koronę, podtrzymywaną
przez dwa lwy i napis ,,Korona Tory". Dolne partie ścian sali zajmują
arkadowe wnęki. W tych przy ołtarzu stały dębowe ławy z wiszącymi nad nimi
pulpitami. Były tam miejsca zarezerwowane dla najdostojniejszych członków gminy
żydowskiej.
Ołtarz we wnętrzu synagogi - widok współczesny. |
Środek sali zajmowała kamienna bima (almemor) z wysoką balustradą i dwoma wejściami po schodkach. Na środku stał drewniany stół na którym kładziono rodały, stawiano ciężki mosiężny świecznik, ozdobiony orłami i drobnymi koronkami. Z boku stał specjalny fotel, na którym siadała osoba trzymająca dziecko do obrzezania.
Kamienna bima |
Wejście do sali modlitw znajduje się w
takim miejscu, aby, wchodząc już z progu, było widać dwa główne punkty sakralne
wnętrza- bimę i ołtarz. Wierny wchodząc mógł też złożyć ofiarę pieniężną do
skarbony przy wejściu, z napisem : ,,Na wykupienie jeńców w Ziemi
Izraela". Wnętrze oświetlały liczne kandelabry, których światło odbijały
polerowane blachy zamocowane na ścianach.
Sala męska była najważniejszą częścią
synagogi. Warto powiedzieć też, że to tutaj chłopiec stawał się mężczyzną
poprzez swoje pierwsze publiczne czytanie Tory w wieku 13 lat.
Obecnie synagoga jest otoczona murem, w który
wbudowane są macewy; ten mur spełnia rolę pomnika pamięci o holokauście
pińczowskich Żydów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz